«بوتو»،نمایش مدرن ژاپنی((مردان بیوه))
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
- نویسنده عاطفه معینی
- استاد راهنما شیرین بزرگمهر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
بوتو،نمایش مدرن ژاپنی است که نه رقص است و نه تئاتر و در عین حال هم رقص است و هم تئاتر؛این ویژگی باعث شده که بسیاری آن را نوعی «رقص-تئاتر» برشمارند.این هنر علیرغم پیشینه ی کوتاه مدت خود که حدود نیم قرن است،توانسته به هنری جهانی بدل شود.بنیانگذاران آن «تاتسومی هیجیکاتا» و «کازوئو اونو» هستند.بوتوی هیجیکاتا در آغاز «آنکوکو بوتو» به معنای «رقص تاریکی» لقب گرفت که بعدها به «بوتو» تقلیل یافت. اولین نمایش بوتو به نام«کین جی کی» در توکیو توسط هیجیکاتا در سال 1954 اجرا شده است.بوتو از برخی عناصر تئاترهای سنتی ژاپن نظیر «نو» و «کابوکی» بهره گرفته و به نوعی «گروتسک» می رسد.رقص اکسپرسیونیستی آلمان،جنبش سوررئالیسم و آثار نویسندگان فرانسوی همچون «مارکی دو ساد»،«ژان ژنه» و «آنتونن آرتو» از منابع الهام آن محسوب می شوند. این پژوهش علاوه برتعریف بوتو و معرفی بنیانگذارانش، بستر فرهنگی- اجتماعی پیدایش آن و تأثیرات هنر غرب بر شکل گیری این هنر را می نمایاند. ریخت شناسی بوتو و ویژگی های اجرایی آن را به همراه عملکرد بدن مورد ارزیابی قرار داده و به بررسی روند گسترش بوتو در گذر زمان می پردازد.سپس با معرفی برجسته ترین هنرمندان و اجراهای بین- المللی آنها، که موجب ایجاد موجی نو در این هنر و نهایتا” شهرت و اعتبار جهانی آن شده، جایگاه بوتو و اهمیت آن را در دنیای تئاتر معاصر نشان می دهد.
منابع مشابه
حکم نفقه زن بیوه بر اساس آیه 240 سوره بقره
موضوع تحقیق حاضر بررسی حکم فقهی نفقۀ زن بیوه است. این پژوهش - با هدف تعیین محل تأمین نفقۀ زن بیوه تا یک سال پس از درگذشت شوهر و تبیین نوع حمایت قرآن از زنان بیوه - میکوشد با طرح آیۀ 240 سورۀ بقره به عنوان تنها آیهای که به این دو نکتۀ اشاره دارد، دلالت آن بر دو نکتۀ پیشگفته را روشن کند. در این راستا با ارائۀ برداشتهای متفاوت از آیة شریفه و عوامل اختلاف آن، دلایل دیدگاه مشهور اندیشمندان اسلام...
متن کاملتغییرنقش زنان بیوه سرپرست خانواده از تغییر نقش: مطالعه کیفی
زمینه و هدف: بیوگی زود هنگام منجر به افزایش فشار زندگی و آسیب مادر سرپرست خانوار می گردد. هدف این مطالعه بررسی تجربیات زندگی این زنان در ارتباط با پذیرش نقش سرپرستی و پیامد های آن بوده است. روش بررسی: این مطالعه، ازنوع کیفی اکتشافی است. نمونه گیری به صورت مبتنی بر هدف بوده و داده ها از طریق مصاحبه عمیق بدون ساختار، با 24 مادربیوه سرپرست خانواده تا رسیدن به اشباع اطلاعاتی جمع آوری شده است. از...
متن کاملاز فرد مدرن تا شخص پست مدرن
دراین مقاله می کوشیم بعضی از خصوصیات انسان غربی را از نیمه دوم قرن بیستم به این سو بررسی کنیم و غربی را ازنیمه دوم قرن بیستم به این سو بررسی کنیمو نشان دهیم چگونه تصویر«فرد» و «فردگرایی»دراندیشه غربی متناسب با شرایط جدید اجتماعی واقتصادی دگرگونی های معناداری را شاهد بوده است که تعاریف قبلی از این مفاهیم را اگرنه نقض بلکه دستخوش جرح و تعدیل های عمیقی می کند.فردی که از این پس درگرداب مصرف می افتد...
متن کاملتجربه های زیسته زنان بیوه شهرتهران
با توجه به رشد روزافزون زنان سرپرست خانوار به ویژه زنان بیوه درسال های اخیر و باعنایت به اینکه عمده تحقیقات درایران، طیفی اززنان سرپرست خانوار رادربرمی گیرد و تاکنون زنان بیوه کمترموردبررسی جامعه شناختی قرارگرفته اند، پژوهش حاضردرنظردارد بارویکرد روش پدیدارشناختی به بررسی شرایط تجربه شده زنان بیوه ازدید وروایت خودآنان بپردازد. جامعه موردمطالعه رازنان بیوه ساکن شهرتهران تشکیل میدهدکه حداقل دوسال...
هویت زن در غزل مدرن و پست مدرن
دوران مدرن و پست مدرن قبل از هر چیز با پارادایم معرفت شناسی مشخص می شود که بازتاب آن را در همه حوزه ها، از جمله در ادبیات و شعر نیز می توان یافت. شعر پست مدرن ایران در شمارآخرین و جدیدترین اشعار معاصر قراردارد که نگاههای منتقدان و بسیاری از جوانان جامعه را به سوی خود جلب کرده است. یکی از موضوعات عمده در این اشعار، بازتاب چهرۀ زنان در طیفهای گوناگون است که در برخی موارد بیانگر احوال وکردار و ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023